Vivamus elementum semper nisi
Nadechni se - psychohygienické a relaxační techniky (nejen) pro pomáhající profese 3.6.
Práce v pomáhajících profesích, která se intenzivně zabývá druhými lidmi a jejich potřebami, vyžaduje osobní angažovanost a nasazení. To může vést k vyčerpání, únavě a později i k vyhoření. Cílem kurzu je umožnit pracovníkům v pomáhajících profesích věnovat se sám sobě: zastavit se, odpočinout si, získat lepší kontakt se sebou a svými potřebami, prakticky si osvojit techniky psychohygieny, relaxace a uvolnění stresu.
Obsahem akreditovaného workshopu, kromě základní teoretické báze, budou praktické nácviky, zážitkové techniky a osvojování si metod prevence a zvládání stresu spojeného s výkonem pomáhající profese.
Základy validace podle Naomi Feil
Péče o člověka s demencí s sebou přináší svá úskalí, ať už probíhá v domácím nebo institucionálním prostředí. Jak rodinní pečovatelé, tak i profesionálové se mohou setkat se situacemi, které jsou pro ně náročné a obtížně řešitelné. Pokud si s nimi nedovedou poradit, jsou ohroženi vysokou mírou stresu, který může přerůst až v syndrom vyhoření. Jednou z možností, která pečujícím může pomoci v kontaktu se seniory trpícími demencí, je validace, která představuje komplexní, na člověka orientovaný přístup k lidem s demencí. Napomáhá nejenom porozumět světu osob s demencí, ale poskytuje i podporu pečujícím a dodává jim energii, která jim při péči často schází. V první části kurzu budou představeny teoretické poznatky vztahující se k tématu demence, komunikace vhodné pro osoby s demencí. Objasnění pojmu validace podle Naomi Feilové se zaměřením na jednotlivé odborné autory ze kterých přístup čerpá, principy, fáze dezorientace a techniky. Kurz obsahuje praktická cvičení a práci ve skupině.
Psychiatrické minimum
Tento dvoudenní akreditovaný kurz je určen pro všechny zájemce, kteří se ve své praxi setkávání s lidmi s duševním onemocněním a potřebují se více dozvědět a zorientovat se v základních pojmech z oblasti psychiatrie, psychopatologie, duševních onemocnění a jejich léčby. Účastníci se seznámí s pohledem na duševní zdraví a duševní nemoc. Dozvědí se o příčinách a projevech duševních nemocí, a jaké komplikace to můžeme mít v běžném životě jedince. Součástí kurzu je i diskutování případových studií a praxe účastníků s lektorem.
Úvod do problematiky dluhového poradenství
Cílem tohoto akreditovaného 8 hodinového kurzu je porozumět základům finanční gramotnosti a poznat práva a povinnosti v jednotlivých fázích dluhové situace a vymáhání dluhu včetně ukázky řešení konkrétních příkladů z praxe.
Bazální stimulace - základní
Koncept Bazální stimulace nabízí klientům v jejich nelehké situaci individuální a osobní ošetřovatelskou péči, jejímž smyslem je zohledňování životních zvyklostí a vytváření příjemného okolního prostředí - co nejvíce přibližující domov.
Významnou součástí této péče je spolupráce rodiny a nejbližších. Bez jejich pomoci by byla ošetřovatelská péče v konceptu Bazální stimulace málo efektivní. Bazální stimulace je vědecky pedagogicko - ošetřovatelský koncept s více než třicetiletou historií, který podporuje v nejzákladnější (bazální) rovině lidské vnímání, pohyb a komunikaci. Cílem péče v konceptu Bazální stimulaci je pochopit potřeby klienta, porozumět stylu jeho komunikace a na základě toho mu poskytnout prostor pro orientaci, jistotu a další rozvoj jeho osobnosti. Bazální stimulace je vhodná pro všechny klienty.
Reminiscence - využití vzpomínek
Tento akreditovaný workshop představí možnosti využítí reminiscence, práce se vzpomínkami, se zaměřením na cílovou skupinu. Reminiscence, je vhodná technika nejenom pro seniorskou populaci, slouží jako nástroj, který může pomoci podpořit pocit vlastní důležitosti, smysluplnosti života a respektu. Reminiscenční aktivity lze koncipovat se zaměřením na individuální i skupinové setkání. Využívají se mimo jiné u osob s demencí, u osob s fyzickým či smyslovým omezením. Reminiscence napomáhá vytvořit atmosféru důvěry a k navázání vztahu mezi pečujícím a klientem. Vzpomínkami lze obohatit nejen profesionální práci, ale i rodinné a mezigenerační vztahy. Součástí kurzu jsou praktická cvičení, která napomáhají pochopit možnosti využití vzpomínek nejen v profesním, ale i osobním životě.
Verbální a neverbální komunikace v sociálních službách
Tento akreditovaný workshop je zaměřen na rozvíjení komunikačních kompetencí. V průběhu kurzu se pracovníci budou podrobně a sebezkušenostní formou zabývat jednotlivými složkami komunikace - verbální, neverbální a paraverbální, a budou se učit, jak je co nejužitečněnji využít při práci s klienty. V průběhu kurzu proběhne praktický nácvik jednotlivých složek aktivního naslouchání, pracovníci se seznámí s jednotlivými fázemi rozhovoru s klienty a typy situací, které při nich mohou nastat. Na kurzu bude také představen koncept vztahové a zájmové roviny konfliktů a to, jak je lze využít při jejich řešení. Pracovníci se také naučí několik způsobů, kterými lze snižovat intenzitu negativních emocí při komunikaci. Některá z témat budou doplněna analýzou videonahrávek konkrétních komunikačních situací.
Trénování paměti
TRÉNINK PAMĚTI je stejně důležitý jako trénink tělesný. Trénování psychických funkcí může nervové buňky stimulovat k vytváření nových spojení.
Cíle kurzu:
- Rozšíření všeobecných znalostí účastníků kurzu v oblasti trénování paměti pro svou potřebu, pro potřebu svých dětí, rodičů a hlavně klientů.
- Vytvoření si vlastních tvořivých myšlenek a užitečné zábavy při komunikaci.
- Naučit klienty vzájemné spolupráci, komunikaci a navázání bližších vztahů.
- Metoda příjemného “šoku”, když senioři zjistí, že si toho ještě dost pamatují a zvýší si tak svoje sebevědomí a zájem o nové vědomosti a elán do života.
Aplikovaná krizová intervence - práce s klienty se sebevražednými tendencemi
Akreditovaný kurz se věnuje problematice suicidálního chování, jeho příčinám, průběhu, možnostem detektovat varovné signály. Zaměřuje se na odhalení falešných představ o sebevraždách, na zpracování vztahu pracovníka k nim, reflexi tématu smrti a umírání vůbec. Kromě teoretických východisek přináší základní zásady a postupy intervence v práci se sebevražedným klientem, nabízí příklady dobré praxe a sdílení zkušeností. Dotýká se etických otázek i legislativního ukotvení daného tématu.